Monday 13 February 2012

The chronicle of 'campak'

See? How though the TITLE can effect the reader.... tak caye ye..dah tu kenapa baca tu? eyh! baca lagi. Kata takde effect langsung..tapi still keep reading rite....? sebab tu aku buat tajuk camtu, over je kan. hahaha.

1..2...3.... The story begin.....

Ucop kena CAMPAK lagi. Bukan main gelabah aku. Bila badan dia panas je, terus aku sumbat ubat demam, bila kesan ubat hilang, badan dia panas balik, dan aku sumbat lagi ubat demam. satu pe'el ucop ni, tersangatlah susah bagi makan ubat, bila nampak aku pegang picagari nak suap ubat tu, mula la dia katup mulut dia rapat-rapat. Kadang-kadang dia terus pura-pura tidur. Tak ke pelik, tengah-tengah rancak main, tetiba bila aku pegang nak bagi ubat terus tidur. Sakit-sakit badan aku bergelut dengan budak kenit ni, untuk bagi ubat.
Sebabkan badan dia panas sangat, aku pon basahkan towel then lap-lapkan dekat bawah ketiak then letak atas kepala dia (cool fever tak sempat nak beli lagi). Bukan main suka dia aku letak towel basah atas dahi dia.


Tetiba dah 2-3 hari macam tu, aku nampak bintik-bintik merah dekat area perut dia. Aku dah pikir macam-macam. Selari plak dengan cerita pengasuh ucop, yang jiran sini kena denggi, yang jiran sana baru kuar hospital kena denggi jugak. Otak aku dah pikir negatif, takut yang amat sangat. Aku try search testimoni pasal denggi kat tenet...ish..macam-macam cerita. Bertambah-tambah la GELABAH aku ni.
Merata klinik aku pergi untuk buat confirmation, ada yang cakap ucop kena ruam gatal je. Tak puas hati aku, tapi dah dia doktorkan...takkan aku nak argue..kang tak pasal-pasal aku kena masuk penjara, berita muka depan "Mak over serang Doktor" nanti kalah ranking news pasal kematian Whitney Houstan tu...hahahah...dramanye mama ko ni ucop.
Tapi bila doktor yang lain dah sahkan yang itu bukan bintik-bintik denggi,  tapi campak...aku tersangatlah lega. Kat sini aku nak bagitau beza bintik campak dengan bintik demam denggi macam yang doktor tu bagitau aku.
Tips : Tekan takpon untuk lagi senang regangkan kulit dekat area yang ada bintik merah tu, kalau warna merah tu hilang, itu mungkin ruam atau campak tapi kalau bintik merah still ada dan nampak merah tu adalah dari bawah kulit, jangan lambat-lambat lagi, pergi carik kunci kereta, terus start dan cari klinik yang dekat dengan umah korang.
Masa ni, badan dia da penuh dengan merah-merah. Aku kesian je tengok si budak kenit ni tapi bila dia duk main lari-lari dalam walker dia time-time demam ni, masuk dalam dapur, masuk bilik, semua tempat dia terjah, kesian terus tukar jadi geram dalam semput lak..hahaha. Itu belum aku cerita part dia duk tergolek-golek pusing sana, pusing sini nak rebut remote dengan aku, padahal badan panas, penuh ngan bintik-bintik merah plak tu, nak sedap kan hati, bile tengok kulit dia terus cakap macam ni, eyh, anak mama ni macam kulit orang putih la, (omputeh lah sangat), beza sangat tau...! Tapi ucop senyum je bila aku cakap camtu, mean dia setuju la tu! hahaha.
 
Ingat jelas, tak jelas la plak gambar muka dia ni, tapi nampak jugak kan merah-merah tu. Anyway, sekarang ucop da sihat dah, hati mama pon sudah gembira huhuhu... jangan buat mama ko ni gelabah lagi tau ucop.

Jumpa Lagi

^______^

(",)Yoboseyo(",)

My Stick Family from WiddlyTinks.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...