Monday 23 April 2012

Crab Butter Sauce 100% creamy yummy


Rasa macam dah lama je tak update blog LEEANNWON ni....
Ape cerita? Sibuk ke?
Ke buat-buat sibuk...
hahahha..
ayat standard.... 

Takde sibuk pon...
dah takde yang menarik nak share kat sini
so aku senyap je la
duduk melangut tepi tangga
tunggu orang datang
bacakan blog yang best-best kat aku..
 Eyh ape yang ko mengarut ni syyyyaiiiii.........ulps! terlebe sudah!

TAPI...
amboihhh!! bukan men beso ko punye 'tapi' tu..(mulut muncung ke atas)
di saat ni, di hari ini, di jam ini dan di sini..
Aku ada resepi bagus punye nak share...
nak tau ke idak..?!!
nak ke idak..?!!
paksa nampak...!!!!
ade gak aku kene lempang kang ni..

ok..ok..serius kembali..(buat muka ketat)
Macam bese la..
aku kan suka yang mudah..
so yang ni aku jamin..
memang seratus peratus mudah
dan yummy..
Finger Licking Good...

 Bahan Utama
 Semestinya Ketam
Aku guna 6 ekor ketam
memandangkan adik beradik aku sume ada
jadi juri untuk rasa 'my first try' crabby yummy ni hihihihih
So kena lah pakai banyak sikit ketam

Bahan-bahan lain
Masak ni memang senang nak cari bahan dia
Modal pon murah je..
Antaranya ialah:
Bawang putih 4 ulas (aku cincang sampai halus)
Cili Api (5 biji dihiris halus)
3/4 Butter (kene sesuai dengan jumlah ketam)
Kalau ketam sikit, sikit jugak la butter dia
1/2 mangkuk susu pekat (pandai-pandaila budget konon-konon jumlah susu ni sama dengan butter)
Daun kari (7 helai)
Garam (1 sudu kecil)


Jom masak
Masukkan butter dalam kuali
Bila butter sudah cair
Masukkan Cili api dan bawang putih
tumis sampai naik bau
Kemudian..
masukkan ketam, masakkan dengan api perlahan
Tutup kuali sementara tunggu ketam masak
jangan biarkan terlalu lama
ambil masa untuk gaulkan ketam bagi sebati
Sekiranya ketam masih tak masak lagi
tutup lagi kuali tu
Bila dah sure yang ketam tu dah agak masak
Masukkan susu dan daun kari
Taburkan garam sikit
Gaulkan hingga sebati
Pastikan kuah menjadi pekat dan likat
Kalau tak jadi jugak pandai-pandailah adjust ahaks!!!
Sebab aku pon buat macam tu
Tee..Heee ^____^

Dan..
Inilah Hasilnya.......(hias sikit dengan daun salad)

BON APPETITE








My Stick Family from WiddlyTinks.com

2 comments:

The Plain Me said...

must try recipe ni :)

Unknown said...

pergh!!!!!!!!!!! menarik dan terbaik :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...