Thursday 15 March 2012

Rendang Ayam Acheh

Chewah..Pandai kan mama Ucop ni..saje letak ayat 'catchy'. Acheh konon...hihihi.. Tapi masa aku mula-mula belajar buat rendang ni ngan si 'Chubby' adik aku tu...die gak yang cakap Acheh..so Acheh la.. Hai bape banyak Acheh da.... bila nak mula resepi ni....???

Sebelum tu aku nak cerita sikit, kenapa aku tergedik-gedik sangat nak letak resepi ni kat blog aku... First of all, aku da banyak snap gambar masa aku nak masak rendang acheh ni..takkan nak simpan je kan...mesti la kena tayang..macam korang tak kenal aku..hahahaha... Secondly,  resepi ni senang, tak payah nak ada kerisik-kerisik bagai... nak masak pon cepat ngan senang (aku kan suka yang mudah)... Less is MORE.........

1...2....3.... Mula..... !!!

Eyh..eyh... nak ke mana tu...? 

Jangan pegi mana-mana, duduk dan baca je resepi aku sambil jamu mata korang ngan gambar-gambar yang aku 'hidang'kan ni...ahaks! (poyo betol kan..kan..kan)...

Ok kat sini aku bagitau resepi untuk sekor ayam..kalo korang nak setengah or suku ayam, pepandailah korang bahagi-bahagikan... korang mesti pandai bahagi kan.. kat sekolah mesti ade belajar mod math kan... (eyh tetiba ko ni mama ucop..lempang laju-laju kang..baru padan muka ko!)


Bahan A (Bahan yang perlu di'blend')
Serai 6 batang
Bawang merah kecil 6 biji
Bawang putih 5 biji
Cili Kering 10-15 batang
Cili Api 10-12 batang
Kunyit hidup
Lengkuas sebesar ibu jari
Halia sebesar ibu jari
(tak payah susah-susah pikir,
masukkan je sume dalam blender,
on suis..then..prenggggggggg....kecoh umah hahahhaha)



Bahan B (Utama)

Ayam satu ekor



Bahan C (tambahan)
(penting ni biarpon tambahan sebab aku tak tau nak letak ape nama untuk bahan C ni)
 

Santan satu biji kelapa

Daun kunyit

Asam jawa (bancuh kan dengan setengah cawan kecil air)


Semua bahan dah ada..
Apalagi..
Jom la masak...

Tumis Bahan A sampai timbul minyak
Tuangkan air bancuhan asam jawa tadi
Masukkan ayam
Masakkan sekejap hingga sebati
Tuangkan santan
Kacau sampai sebati
letakkan gula dan garam secukup rasa
aku bese letak 4 sudu besar gula
2 sudu kecil garam
tapi lepas tu mesti aku tambah-tambahkan lagi bagi rasa dia cukup
so tak tau la figure yang sebenar untuk gula dan garam hehhehe
masak sehingga kuah hampir-hampir likat
Masukkan hirisan daun kunyit...
Jangan lupa kacau plak..
Bila bau daun kunyit tu dah naik
Barulah tutup api..

wow....bau dia......yum..yum..yummmmmmmm!!!!

(",) Bon Appetite (",)










My Stick Family from WiddlyTinks.com

2 comments:

cima kazuayie said...

sedapppppppp......nk amik resepi ni blk,da lupa dah..........

Didyana said...

wah..sedapnya..nk skit? hehe..dah lama aku mintak resepi nih ko baru nak post kan..haha..anyway thanks for d recipe..i will try bebeh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...